Wegwijzer wonen

Verhuizen naar een nieuw thuis bij zorggroep Maas & Waal is vaak spannend. Samen met u en uw familie of mantelzorger zorgen we dat dit zo makkelijk mogelijk verloopt.

Uw nieuwe thuis

Bij zorggroep Maas & Waal woont u in een één of tweekamerappartement of in een groepswoning. In een groepswoning wonen mensen met dementie. U hebt dan een eigen zit-slaapkamer en deelt de huiskamer, keuken en badkamer met de andere bewoners.

Op de pagina van de woonlocatie ziet u welke soort woningen er zijn en hoe de indeling en afmeting is.

Het is mogelijk om uw huisdier mee te nemen. Dit gaat wel altijd in overleg met het hoofd van de afdeling. We gaan ervan uit dat u of uw familie of mantelzorger zelf voor het dier zorgen. En we vragen u om rekening te houden met medebewoners en medewerkers om overlast te voorkomen.

Waar mensen samenwonen, leven of werken, zorgen heldere afspraken voor een plezierige manier van omgaan met elkaar. Dat vinden we bij zorggroep Maas & Waal heel belangrijk. Daarom zijn er huisregels die gelden voor iedereen. Of iemand bij zorggroep Maas & Waal woont, revalideert, werkt of op bezoek komt.

Standaard is elk appartement of zit-slaapkamer ingericht met een elektrisch verstelbaar bed, nachtkastje, kledingkast én een tafel met twee stoelen. Ook hangen er gordijnen en er ligt marmoleum of PVC op de vloer. Met uw persoonlijke spullen zoals foto’s, schilderijen of uw favoriete relaxstoel maakt u er echt úw thuis van.

Wilt u liever uw eigen meubels gebruiken? Ook dat is – in overleg – mogelijk. Houd er rekening mee dat er arbo-richtlijnen zijn waardoor bijvoorbeeld een hoog-laag bed echt nodig is.

Als u bij zorggroep Maas & Waal gaat wonen, geeft u zelf uw verhuizing door aan de gemeente van de woonlocatie. Vermeld daarbij ook uw appartement- of kamernummer. Informeer ook andere organisaties zoals uw verzekeraar, bank en huisarts over uw nieuwe adres.

Post

Natuurlijk kunt u post ontvangen in uw nieuwe woning. Woont u in een appartement? Dan heeft u in de meeste gevallen een eigen brievenbus. En anders wordt de post op de afdeling afgeleverd waarna het bij u terechtkomt.

Kunt u uw post niet zelf afhandelen? Dan zorgen wij ervoor dat uw post bij uw contactpersoon terechtkomt.

Volgens de Tabakswet geldt een rookverbod in al onze woonlocaties. Roken bij de ingangen vinden wij niet gepast. Wilt u roken? Doe dit dan op de aangewezen plekken op het terras.

In uw appartement of zit-slaapkamer moet u zich veilig en vertrouwd voelen. Daarom zijn er Salto-sloten met tags (elektronische sleutels). Alleen mensen met een tag én de juiste rechten kunnen de deur van uw woning openmaken.

Uzelf, medewerkers en uw eerste contactpersoon krijgen een tag om uw woning binnen te komen. Familieleden, vrienden en overige bezoekers bellen bij uw appartement of zit-slaapkamer aan. Natuurlijk kunt u van binnenuit de deur altijd opendoen.

Extra tag

Wilt u dat meer familieleden of vrienden een tag krijgen? Dat kan. U of uw eerste contactpersoon kan de extra tag aanvragen bij de gastvrouw/receptie. De tag kost € 20. Houd er rekening mee dat het een aantal dagen duurt voordat u de tag in ontvangst kunt nemen.

Na het beëindigen van de zorgovereenkomst levert u alle tags weer bij ons in. U krijgt het bedrag van € 20 niet terug.

Tag kwijt?

Als u de tag kwijt bent, kunt u een nieuwe tag aanvragen bij de gastvrouw/receptie. U betaalt € 20 voor een nieuwe tag. Dit bedrag krijgt u niet terug bij het inleveren van de tags.

Voordeur groepswoning

In groepswoningen waar bewoners met een ‘Wet zorg en dwang’-verklaring wonen, wordt de voordeur zowel van buiten als van binnenuit met een tag of deurcode geopend. Zodat bewoners veilig de woning verlaten. Bijvoorbeeld samen met een medewerker of familie.

Vanaf het moment dat u bij ons woont, is uw Eerst Verantwoordelijke Verzorgende (EVV) of uw Persoonlijk Begeleider (PB) uw vaste aanspreekpunt. Deze contactpersoon helpt u om alles goed te regelen, zodat u zich zo snel mogelijk thuis voelt. U kunt met al uw vragen terecht bij uw EVV’er of PB’er. Dit geldt ook voor uw familie of mantelzorger.

U bereikt de EVV’er of PB’er via onze klantenservice.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom hebben we in onze gebouwen maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat alles veilig is. Overal hangen instructies en zijn vluchtroutes aangegeven. Daarnaast zijn we verbonden met de brandweercentrale en hebben we medewerkers getraind voor noodgevallen inclusief brandoefeningen.

Zo draagt u bij aan een veilige omgeving:
  • Zorg voor elektrische apparaten met goedgekeurde stekkers en onbeschadigde bedrading.
  • Stal u scootmobiel op speciaal daarvoor aangewezen plekken met oplaadpunten. U mag uw scootmobiel alleen buiten gebruiken.
  • Rolstoelen en rollators kunt u in uw eigen appartement zetten of in een aparte ruimte. Zo houden we de vluchtwegen vrij.
  • Elke kamer heeft een rook- en brandmelder. Als u iets verdachts opmerkt, waarschuw direct een medewerker of gebruik de handbrandmelder op de gang.

Soms raken spullen zoek, hoe voorzichtig we ook zijn. Als zorggroep Maas & Waal zijn wij niet aansprakelijk voor verlies of schade aan uw persoonlijke bezittingen. Wij raden u aan om persoonlijke bezittingen, zoals uw bril, gebitsprothese of gehoorapparaat, te voorzien van uw naam of merkteken. U kunt hiervoor terecht bij uw opticien, tandarts of audicien. Dit geldt ook voor uw kleding. Met een naamlabel zijn kleren makkelijker terug te vinden.

Afhankelijk van uw behoefte en uw situatie, kunnen we zorgdomotica inzetten in uw appartement of zit-slaapkamer. Denk aan: een bewonerstablet om te communiceren met zorgmedewerkers, een alarmknop of bewegingssensoren. Deze middelen ondersteunen uw zelfstandigheid, veiligheid en comfort. En het draagt bij aan betere zorg. Zo houden onze medewerkers meer tijd over voor het contact met u.

Altijd in overleg met u

De inzet van zorgdomotica gaat altijd in overleg met u en uw contactpersoon. Vanuit verschillende disciplines bekijken en beoordelen we uw situatie en maken we afspraken met u. Deze leggen we vast in uw dossier. Regelmatig controleren we of de zorgdomotica nog nodig is. Als we denken van niet, halen we het weg.

Diensten en voorzieningen

Alle maaltijden, koffie, thee en frisdrank zijn inbegrepen. Alleen de broodmaaltijd regelt u in sommige gevallen zelf. U krijgt daarvoor een maandelijkse vergoeding.

Meerdere keren per dag wordt voor u gratis koffie en thee geschonken in de gezamenlijke ruimtes, zoals het restaurant, de huiskamer en bij mooi weer op het terras. Kunt u niet naar de gezamenlijke ruimtes komen? Dan krijgt u, in overleg, koffie of thee op uw kamer.

Wilt u iets anders eten of drinken, bijvoorbeeld alcoholische dranken? Dit kunt u kopen in het restaurant.

Broodmaaltijd

Woont u in een appartement en heeft u verzorgingshuiszorg (verblijf zonder medische behandeling)? Dan zorgt u zelf voor uw broodmaaltijd. U ontvangt hiervoor een maandelijkse vergoeding. Uiteraard krijgt u ondersteuning als u daar behoefte aan heeft.

Woont u in een appartement en heeft u verpleeghuiszorg (verblijf met medische behandeling)? Dan zorgt zorggroep Maas & Waal voor uw broodmaaltijd. Of u zorgt zelf voor uw broodmaaltijd en ontvangt hiervoor een maandelijkse vergoeding.

Woont u in een groepswoning? Dan bereidt u (waar mogelijk) met uw medebewoners de broodmaaltijd voor. Deze eet u vervolgens samen in de huiskamer of in uw zit-slaapkamer.

Warme maaltijd

De meeste bewoners bewoners eten in het restaurant of in de huiskamer van de afdeling. Ook zijn er bewoners die op hun eigen kamer eten. Woont u in een groepswoning? Dan eet u samen met uw medebewoners, in de woning zelf of in het restaurant. Dit is afhankelijk van de wensen van de bewoners in de groep.

U kunt ’s middags warm eten. In De Kasteelhof en Alde Steeg kunt u ook ’s avonds warm eten. Er is elke dag een menu van de dag. Met een alternatief menu als optie. Ook kunt u – tegen betaling – een glaasje wijn, een biertje of een andere (alcoholische) drank bestellen. En wilt u samen met uw familie of vrienden eten? Ook dat kan, tegen betaling. Fijn als u dit van tevoren doorgeeft aan de gastvrouw in het restaurant.

Zijn er bijzondere omstandigheden waardoor u niet in het restaurant kunt eten? Dan serveren wij uw maaltijd in uw appartement.

U kunt zelf een afspraak maken met een kapper, manicure of schoonheidsspecialist. De behandeling kan gewoon in uw appartement of zit-slaapkamer plaatsvinden. De kosten hiervoor betaalt u zelf.

Kapsalon in Elisabeth

In Elisabeth is een kapsalon. De kapster is alleen op woensdag aanwezig. De contactgegevens van de kapster kunt u opvragen bij de gastvrouw/receptie. De kosten betaalt u zelf.

Onze zorgmedewerkers doen de normale voetverzorging voor u als u dit niet meer zelf kunt.
Wilt u gebruikmaken van een pedicure? Dat kan. U betaalt deze kosten zelf, tenzij u een medische indicatie hebt. Heeft u daarnaast ook wonen met behandeling? Dan regelen wij een pedicure voor u en worden de kosten vergoed.

Heeft u een medische indicatie en heeft u wonen zonder behandeling? Dan betaalt u de pedicure zelf. Mogelijk krijgt u een vergoeding vanuit uw aanvullende zorgverzekering. U kunt zelf een afspraak maken voor een pedicurebehandeling.

Praktijkruimte pedicure in Elisabeth

In Elisabeth is een praktijkruimte waar u terecht kunt voor een pedicurebehandeling. U kunt zelf een afspraak maken. De contactgegevens van de pedicure kunt u opvragen bij de gastvrouw/receptie.

In onze restaurants kunt u drankjes en versnaperingen kopen. Koffie en thee is gratis voor u als bewoner. Ook kunt u samen met uw bezoek of familie dineren in het restaurant.

Het restaurant in Elisabeth is elke dag open van 8.30 tot 21.30 uur. In Alde Steeg en in De Kasteelhof is het restaurant elke dag open van 8.30 tot 20.30 uur. Restaurant de Binnentuin in Revalidatie- en behandelcentrum Waelwick is elke dag open van 8.30 tot 20.30 uur.

Heeft u iets te vieren? Dan kan dit natuurlijk in uw appartement of zit-slaapkamer. U kunt ook uw gasten ontvangen in een aparte ruimte. En wilt u daar gebak, hapjes en drank bij? Ook dat kan geregeld worden. Vraag ernaar bij de gastvrouw. Zij regelt de reservering en catering voor u.

Een medewerker van de huishoudelijke dienst maakt uw appartement of zit-slaapkamer elke week schoon. Kreeg u thuis hulp van uw familie of mantelzorger bij het schoonmaken? Dan kan dat natuurlijk ook in uw nieuwe woning. Bespreek dit met uw contactpersoon bij zorggroep Maas & Waal.

Wilt u dat uw appartement of zit-slaapkamer vaker wordt schoongemaakt? Dan kunt u extra schoonmaak inkopen. De kosten hiervoor zijn € 25 per uur.

In verband met uw privacy vragen wij u om zelf, of samen met uw familie, uw kasten en koelkast schoon te houden.

Vaste telefoon

Elk appartement of zit-slaapkamer heeft een aansluiting voor de vaste telefoon. U kunt aan uw telefoonprovider vragen uw telefoonnummer te verhuizen naar uw nieuwe woning. De aansluit-, abonnements- en gesprekskosten betaalt u zelf.

Gratis internet

In onze gebouwen en in de appartementen en zit-slaapkamers is een gratis wifi verbinding. Ook handig voor uw bezoek. Vraag het wachtwoord bij de receptie, de gastvrouw of een zorgmedewerker.

Standaardpakket televisie

In uw appartement of zit-slaapkamer kunt u gebruikmaken van het standaardpakket televisie van Ziggo. U betaalt hiervoor maandelijks een bedrag. Op de pagina Tarieven ziet u de actuele prijs. U vraagt het pakket aan door het aanvraagformulier in te vullen en te mailen naar onze financiële administratie: financieleadministratie@zmw.nl.

Wilt u meer dan het standaardpakket televisie?

In de woonlocaties Alde Steeg en Klein Waelwick is het mogelijk om zelf een ruimer abonnement af te sluiten bij Ziggo. De kosten hiervoor zijn voor uw eigen rekening. De kosten van het basispakket van Ziggo komen dan te vervallen.

In de woonlocaties Kasteelhof en Elisabeth is het niet mogelijk om een ruimer abonnement af te sluiten bij Ziggo. U kunt wel een eigen abonnement afsluiten via Digitenne van KPN.

Houd u er rekening mee dat bij de installatie door uw provider ook een medewerker van onze technische dienst aanwezig moet zijn. Plan de afspraak daarom tussen 10.00 en 14.00 uur en geef dit door aan de gastvrouw. Zij zorgt dat de medewerker van de technische dienst aanwezig is bij de installatie.

Verzorgingsartikelen zoals shampoo, doucheschuim en tandpasta regelt en betaalt u zelf.

Heeft u extra hulpmiddelen nodig, zoals een hoog-laagbed, douchestoel of een rolstoel? Als u wonen met behandeling heeft, zorgt zorggroep Maas & Waal hiervoor.

Heeft u wonen zonder behandeling? Dan is de vergoeding voor hulpmiddelen meestal hetzelfde geregeld als thuis. De vergoeding loopt dan via uw zorgverzekering of uw gemeente. Dit geldt ook voor voorgeschreven medicijnen en verband- of incontinentiemateriaal.

Beddengoed en handdoeken (linnengoed)

Zorggroep Maas & Waal zorgt voor beddengoed en handdoeken. Dit wordt gewassen bij een externe wasserij. Gebruikt u liever uw eigen beddengoed en handdoeken? Dat kan. U betaalt dan wel zelf de waskosten.

Zelf wassen

U kunt gratis gebruikmaken van een wasmachine op de afdeling of in de groepswoning. En in sommige appartementen is een aansluiting voor een wasmachine aanwezig in de badkamer. U of uw familie of mantelzorger verzorgt dan zelf de was.

Wasserij CleanLease

U kunt ervoor kiezen om uw kleding te laten wassen door wasserij CleanLease. Wij hebben afspraken gemaakt met CleanLease waardoor u niet meer om hoeft te kijken naar uw was. Onze medewerkers zorgen ervoor dat uw was wordt opgehaald en schoon weer wordt teruggebracht. De kosten voor de wasserij betaalt u zelf. Bekijk de kosten voor wasserij CleanLease.

Aanmelden wasserij

U kunt zich aanmelden bij CleanLease door een e-mail te sturen naar: klantenservice.zorg@cleanlease.com. Vermeld in de e-mail uw volledige naam, voorletters, locatie, afdeling en kamernummer. U ontvangt vervolgens van CleanLease een machtigingsformulier. Deze stuurt u ingevuld en ondertekend retour.

Chips in uw kleding
Cleanlease plaatst chips in uw kleding om ervoor te zorgen dat uw kleding niet kwijtraakt. U hoeft geen naamlabels in uw kleding te maken.

Geldzaken

In onze woonlocaties kunt u geen geld pinnen of bankzaken doen. Op loopafstand zijn pinautomaten in de dorpen. In de restaurants kunt u wel betalen met de pin. De medewerkers van zorggroep Maas & Waal mogen geen geldzaken voor u regelen. Lukt het niet om dit zelf te doen? Vraag dan uw familie, vrienden of mantelzorger om u te helpen. Wij adviseren u om niet te veel contant geld bij u te hebben. Zorggroep Maas & Waal is niet aansprakelijk voor verlies of diefstal.

Diensten en voorzieningen waar u gebruik van maakt, zoals een tv-abonnement of de wasserij, betaalt u via automatische incasso.

Als u bij zorggroep Maas & Waal woont, worden de meeste kosten voor zorg en verblijf vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt hiervoor wel een eigen bijdrage. Hoeveel dit is, hangt af van uw inkomen, vermogen, leeftijd, huishouden en zorg. Het CAK stelt uw eigen bijdrage vast en schrijft het bedrag van uw rekening. Op de website van het CAK, kunt u uw eigen bijdrage berekenen.

Kosten voor aanvullende diensten en voorzieningen

Voor sommige aanvullende diensten en voorzieningen van zorggroep Maas & Waal betaalt u via automatische incasso, zoals een tv-abonnement of de wasserij.

Zorgverzekering

Een zorgverzekering is net als in uw thuissituatie verplicht. Dit regelt u zelf.

Voor uw aanvullende zorgverzekering adviseren wij u om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. Het maakt namelijk uit of uw zorgpakket bestaat uit wonen met behandeling of wonen zonder behandeling.

Aansprakelijkheidsverzekering (WA), inboedel en opstalverzekering

Wij hebben voor al onze bewoners een collectieve WA-, inboedel en opstalverzekering afgesloten. De WA-verzekering geldt alleen binnen de woonlocatie en voor georganiseerde uitjes. Gaat u op eigen gelegenheid weg of rijdt u bijvoorbeeld vaak met een scootmobiel buitenshuis, dan hebt u een eigen WA verzekering nodig. Het eigen risico verschilt per verzekering en situatie.

Voor de collectieve inboedelverzekering geldt een verzekerd bedrag tot € 10.000. Wilt u een hogere dekking? Sluit dan zelf een verzekering af.

Uitvaartverzekering

Een uitvaartverzekering is voor uw eigen rekening. Dit regelt zorggroep Maas & Waal niet. Het kan fijn zijn om uw wensen en afspraken rondom het opbaren en de uitvaart vast te leggen. Een begrafenisondernemer kan hierbij helpen. Onze woonlocaties hebben geen mortuarium, maar u kunt met het hoofd van de afdeling bespreken of opbaring in uw appartement of zit-slaapkamer mogelijk is. De kosten voor de laatste zorg, zoals afleggen, vervoer en opbaring, betaalt u zelf.

Zorg en behandeling

Een vrijwillige en weloverwogen vraag om euthanasie (levensbeëindiging) vatten wij op als een serieuze hulpvraag. Wij kijken zorgvuldig naar uw situatie en bespreken uw wensen en behoeften. Uw huisarts of specialist ouderengeneeskunde kan u informeren over de procedure en de zorgvuldigheidseisen die de wet heeft vastgesteld.

Bij zorggroep Maas & Waal werken verschillende gespecialiseerde behandelaren en therapeuten. Zij kunnen u helpen om zo comfortabel en prettig mogelijk te leven.

Specialist ouderengeneeskunde

De specialist ouderengeneeskunde neemt de medische zorg over van uw huisarts als u verpleeghuiszorg (verblijf met medische behandeling) heeft.

Heeft u verzorgingshuiszorg (verblijf zonder medische behandeling)? Dan blijft uw huisarts uw aanspreekpunt voor medische zorg. Soms kan het zijn dat uw huisarts advies vraagt aan de specialist ouderengeneeskunde. Uw huisarts informeert u hierover als dit gebeurt.

Fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, diëtist en psycholoog

Als u verpleeghuiszorg (verblijf met medische behandeling) heeft, worden de behandelingen van de fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist, diëtist of de psycholoog vergoed uit de Wet langdurige zorg (Wlz).

Heeft u verzorgingshuiszorg (verblijf zonder behandeling)? Dan kunt u een vergoeding krijgen uit uw basisverzekering of aanvullende zorgverzekering. Bent u hiervoor niet verzekerd? Dan betaalt u de kosten zelf.

Tandarts

Ontvangt u verpleeghuiszorg (verblijf met medische behandeling)? Dan vergoedt de Wet langdurige zorg (Wlz) uw tandartskosten. U kunt terecht bij de tandarts met wie wij een contract hebben. Deze tandarts komt op afspraak naar uw woonlocatie.

Ontvangt u verzorgingshuiszorg (verblijf zonder medische behandeling)? Dan regelt u zelf een tandarts en betaalt u de kosten ook zelf. Mogelijk krijgt u een vergoeding vanuit uw aanvullende zorgverzekering.

Geestelijk verzorger

We zorgen niet alleen voor het lichaam, maar ook voor de geest. De geestelijk verzorgers zijn er om naar u te luisteren, steun te bieden, met u te praten en rituelen te begeleiden. U heeft geen verwijzing nodig om steun van de geestelijk verzorger te krijgen. Ook zijn er geen kosten aan verbonden.

Maatschappelijk werker

Op onze woonlocaties is een maatschappelijk werker aanwezig. De maatschappelijk werker biedt u en uw familie of mantelzorger hulp op verschillende vlakken. Bijvoorbeeld hulp bij het invullen van formulieren. Maar ook emotionele steun om u te helpen bij het verwerken of accepteren van veranderingen in uw leven. Bovendien kunt u bij de maatschappelijker werker terecht voor informatie en advies over bijvoorbeeld regelgeving of beschikbare voorzieningen.

Zorggroep Maas & Waal volgt de landelijke richtlijnen voor reanimatie. Dit betekent dat we reanimeren, tenzij uw wens om niet te reanimeren duidelijk is of uw arts hierover een uitspraak heeft gedaan. De afspraken hierover nemen wij op in uw zorgplan. Wij adviseren u om voor uw verhuizing alvast na te denken of u nog gereanimeerd wilt worden.

Ons zorgteam helpt u om zo comfortabel en fijn mogelijk te leven. Het team bestaat uit verpleegkundigen, verzorgenden, Eerst Verantwoordelijk Verzorgenden (EVV), helpenden en medewerkers wonen. Zij kijken samen met u wat u zelf nog kunt, waar uw familie of mantelzorger bij kunnen helpen en wat wij als professional voor u kunnen doen.

Welzijn en activiteiten

Plezier hebben, samen dingen doen, actief bezig zijn. Dit draagt bij aan een positief gevoel. En dat vinden we belangrijk. Dat u zich fijn voelt. Daarom organiseren onze activiteitenbegeleiders en medewerkers welzijn regelmatig activiteiten in onze woonlocaties. Ook vrijwilligers en onze vriendenstichtingen organiseren activiteiten.

U kunt bijvoorbeeld creatief bezig zijn in de schilderclub, meedoen aan de bingo, liederen zingen of samen wandelen in de avondzon. Benieuwd welke activiteiten er in uw woonlocatie georganiseerd worden? Houd de publicatieborden in de gaten.

Naast gezamenlijke activiteiten proberen we u ook activiteiten aan te bieden die afgestemd zijn op uw zorgvraag, welzijn of zelfredzaamheid. Denk aan: geheugenspelletjes, gymclub, wandelen, samen koken. Samen met u kijken we naar een fijne invulling van uw dag.

Zorggroep Maas & Waal krijgt steun van meerdere vriendenstichtingen. Deze stichtingen zetten zich in voor het welzijn van de bewoners van zorggroep Maas & Waal. Door extra activiteiten aan te bieden op het gebied van ontspanning en recreatie. Én door bij te dragen aan voorzieningen in de woonomgeving om het woonplezier te vergroten. Het gaat om extraatjes die niet uit het reguliere budget van zorggroep Maas & Waal betaald kunnen worden.

Bij zorggroep Maas & Waal zien we elke dag hoe belangrijk vrijwilligerswerk is. Binnen onze woonlocaties zetten veel mensen zich in hun vrije tijd in voor een ander. Waardevol voor u als bewoner, de medewerkers en natuurlijk de vrijwilligers zelf. Vrijwilligers nemen geen taken over van medewerkers. Hun taken zijn aanvullend. Zij zorgen voor de extraatjes. We juichen het toe als uw familie of vrienden ook mee willen doen als vrijwilliger. Want samen zorgen we voor een fijne leefomgeving.

Uw familie, vrienden en bekenden

Uw familie en vrienden zijn de hele dag en avond welkom. Er zijn geen vaste bezoekmomenten.

Als u bij ons komt wonen, vragen wij u om een contactpersoon te kiezen. Dit kan een familielid of andere bekende van u zijn. Deze persoon fungeert als het eerste aanspreekpunt waarmee wij contact onderhouden.

Daarnaast vragen we uw contactpersoon om u te helpen bij een aantal zaken zoals:

  • Begeleiding ziekenhuisbezoek regelen.
  • Geldzaken regelen als u dit niet zelf kunt.
  • Praktische zaken regelen, zoals was, nieuwe kleding, nieuwe bril, etc.
  • Deelnemen aan de zorgplanbespreking als u dat wilt.
Als u uw eigen belangen niet meer kunt behartigen

Dan is het belangrijk dat er een (wettelijk) vertegenwoordiger is die namens u en in uw belang beslissingen kan nemen over medische, zorg- en behandelzaken. Dit kan uw partner, kind, broer of zus zijn. U legt dit bij voorkeur schriftelijk vast, bijvoorbeeld in een levenstestament. Deze persoon kan ook uw contactpersoon zijn, maar dit hoeft niet. Als dit niet goed in de persoonlijke/familiesfeer te regelen is, kan bij de kantonrechter het verzoek gedaan worden om een mentor aan te wijzen.

Als uw vertegenwoordiger al is vastgelegd, kunt u dit doorgeven tijdens het intakegesprek. Als u de vertegenwoordiger nog niet heeft vastgelegd, en het blijkt nodig te zijn, werken wij in de door de wet voorgeschreven volgorde: partner – kind – broer/zus.

Waar mensen samenwonen, leven of werken, zorgen heldere afspraken voor een plezierige manier van omgaan met elkaar. Dat vinden we bij zorggroep Maas & Waal heel belangrijk. Daarom zijn er huisregels die gelden voor iedereen. Of iemand bij zorggroep Maas & Waal woont, revalideert, werkt of op bezoek komt.

We hebben geen aparte kamers beschikbaar voor uw familieleden om te overnachten. Maar als u ernstig ziek bent of in de laatste fase van uw leven verkeert, is het uiteraard mogelijk voor uw familielid om in uw appartement of zorgkamer te verblijven. We regelen dan een stretcher of koppelbed, zodat u dicht bij elkaar kan zijn.

Als u bij zorggroep Maas & Waal woont, zet u zoveel mogelijk uw leven voort zoals het thuis was. Met de ondersteuning van uw familie of mantelzorger(s). Doordat er steeds meer ouderen zijn die zorg nodig hebben, en steeds minder (zorg)medewerkers, kunnen wij niet alles doen. Daarom is het belangrijk om met uw familie, vrienden en bekenden te kijken wat samen wél mogelijk is.

Rechten en plichten (voorwaarden)

Algemene voorwaarden zijn afspraken die van toepassing zijn op de zorgovereenkomst. Deze zorgovereenkomst gaat in op het moment dat u zorg van ons ontvangt. In de voorwaarden regelen we uw én onze rechten en plichten.

Na uw vertrek of overlijden moet uw appartement of zit-slaapkamer binnen 7 dagen in oorspronkelijke staat opgeleverd worden. Is er schade die niet valt onder ‘normale slijtage en veroudering’? Dan brengen wij dat in rekening.

Als u bij zorggroep Maas & Waal woont, kunt u gebruikmaken van het Cliëntportaal. In dit portaal kunt u online uw zorgplan, agenda en rapportages bekijken. Het is ook mogelijk om uw familie of mantelzorger toegang te geven tot het portaal. Uw vaste aanspreekpunt bij zorggroep Maas & Waal kan u hierbij helpen.

Zorggroep Maas & Waal moet volgens de wet controleren wie u bent. Daarom vragen we u om een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) mee te nemen op de dag dat u bij ons komt wonen. Ook tijdens de rest van uw verblijf bent u verplicht om over een geldig identiteitsbewijs te beschikken.

Bent u ontevreden of hebt u een klacht? Bespreek het met ons. Wij lossen uw onvrede graag samen met u op. Het helpt ons ook om onze zorg- en dienstverlening te verbeteren. Op de pagina Klachten leest u meer over waar u terechtkunt met uw klacht.

Wij vinden privacy van onze bewoners, cliënten en revalidanten belangrijk. We gaan zorgvuldig met uw persoonsgegevens om.

Ieder mens heeft het recht om in vrijheid te leven en eigen keuzes te maken. Soms kunnen mensen met dementie niet inschatten wat goed voor hen is. De Wet zorg en dwang (Wzd) regelt de rechten van mensen die te maken krijgen met onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname.

Als u bij ons komt wonen, kijken we samen met u wat u zelf nog kunt, waar uw naasten nog bij kunnen helpen en waar ondersteuning nodig is vanuit de zorg. We bespreken met u wat uw persoonlijke wensen, gewoontes en voorkeuren zijn. De afspraken die we samen met u maken, leggen we vast in het zorgplan.

Zorgplanbespreking

Regelmatig bespreken we de afspraken in het zorgplan met u en maken we eventueel nieuwe afspraken. De uitkomsten van deze zorgplanbesprekingen leggen we uiteraard vast in uw zorgplan.