Algemeen
Heeft u buiten de openingstijden van onze klantenservice een dringende vraag over onze zorg voor uw naaste? Bel dan ook naar het telefoonnummer van de klantenservice. U wordt doorverbonden naar een beschikbare medewerker.
U bent overdag en in de avond van harte welkom om uw familielid of bekende te bezoeken. Er zijn geen vaste bezoekmomenten.
Heeft u interesse in een woning van St. Jan? U kunt zich inschrijven voor een woning bij FIT Vastgoedbeheer. Ga naar de website van Stichting St. Jan voor meer informatie en inschrijven.
U kunt overal in onze locaties gebruikmaken van gratis Wifi. Ook handig voor uw bezoek. Vraag het wachtwoord bij de gastvrouw/receptie of een zorgmedewerker.
Op de contactpagina ziet u onderaan de adressen van onze locaties.
Wilt u dat meer familieleden of vrienden een tag krijgen? Dat kan. U of uw eerste contactpersoon kan de extra tag aanvragen bij de gastvrouw/receptie. De tag kost € 20. Houd er rekening mee dat het een aantal dagen duurt voordat u de tag in ontvangst kunt nemen.
Na het beëindigen van de zorgovereenkomst levert u alle tags weer bij ons in. U krijgt het bedrag van € 20 niet terug.
Tag kwijt?
Als u de tag kwijt bent, kunt u een nieuwe tag aanvragen bij de gastvrouw/receptie. U betaalt € 20 voor een nieuwe tag. Dit bedrag krijgt u niet terug bij het inleveren van de tags.
Op onze pagina Mantelzorgers leest u waar u het mantelzorgcompliment kunt aanvragen.
Wat leuk dat u interesse hebt om vrijwilliger te worden bij zorggroep Maas & Waal. U kunt contact opnemen met Diana van Olderen, Coördinator Vrijwilligers. Zij is bereikbaar via de klantenservice.
U kunt bellen met de klantenservice om een afspraak te maken met een behandelaar of therapeut. Deze behandelaar of therapeut kan bij u thuis langskomen of u komt naar een van onze behandellocaties.
Zorggroep Maas & Waal heeft een cliëntvertrouwenspersoon voor alle cliënten. Dat is Ineke Salet. U kunt met haar praten als u niet tevreden bent of een klacht hebt. Zij luistert en helpt u bij het zoeken naar een oplossing.
Wilt u contact met Ineke Salet?
U kunt haar rechtstreeks bereiken op 06 22 20 73 44.
Of laat een terugbelverzoek achter bij de receptie van de locatie. Dan belt de cliëntvertrouwenspersoon u binnen enkele werkdagen voor het maken van een afspraak.
Cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang
Heeft u vragen of een klacht over onvrijwillige zorg? Dan kan een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang u helpen. De cliëntvertrouwenspersoon geeft informatie over uw en onze rechten en plichten bij de inzet van onvrijwillige zorg. Ook kan de cliëntvertrouwenspersoon u helpen met het bespreekbaar maken van uw ongenoegen of het indienen van een klacht.
Cliëntvertrouwenspersoon van Adviespunt Zorgbelang
Lisanne Reijnen
Telefoon: 06 30 40 36 21
E-mail: lisannereijnen@zorgbelangcvp.nl
Kijk op de website van Adviespunt Zorgbelang voor meer informatie over de cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang.
Wilt u samen met uw familielid of bekende een ritje op de duo-fiets maken? Nadat u een instructie hebt gehad, kunt u de duofiets reserveren bij de gastvrouw van de woonlocatie. Voor de instructie en meer informatie kunt u ook terecht bij de gastvrouw.
Wij doen er alles aan om goede ondersteuning en zorg te bieden. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent. Laat het ons weten! We gaan graag met u in gesprek om uw onvrede op te lossen. Het helpt ons ook om onze zorg- en dienstverlening te verbeteren. Op de pagina Klachten vindt u meer informatie.
Wonen met zorg
Om in een van onze woonlocaties te wonen, heeft u een Wlz (Wet langdurige zorg) indicatie nodig. Op basis van deze indicatie en uw zorgvraag kijken onze zorgbemiddelaars graag samen met u naar een geschikte plek met de best passende zorg. De zorgbemiddelaars zijn bereikbaar via de klantenservice.
Als u de sfeer wilt proeven in een van onze locaties, kunt u bij de meeste locaties terecht in het restaurant voor een kop koffie of thee met iets lekkers. Staat u op de wachtlijst en wilt u een keer komen kijken? Neem dan contact op met onze zorgbemiddelaars voor een rondleiding. Zij zijn bereikbaar via de klantenservice.
Ook kunt u alvast een kijkje nemen op de locatiepagina’s.
Gaat u bij zorggroep Maas & Waal wonen? Dan worden de meeste kosten voor zorg en verblijf vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt hiervoor wel een eigen bijdrage. Hoeveel dit is, hangt af van uw inkomen, vermogen, leeftijd, huishouden en zorg. Het CAK stelt uw eigen bijdrage vast en schrijft het bedrag van uw rekening. Op de website van het CAK, kunt u uw eigen bijdrage berekenen.
Kosten voor aanvullende diensten en voorzieningen
Voor sommige aanvullende diensten en voorzieningen betaalt u wel zelf. Denk aan een tv-abonnement of de wasserij.
In onze Wegwijzer wonen vindt u bij ‘Geldzaken’ alle informatie over verzekeringen.
Het is mogelijk om uw huisdier mee te nemen. Dit gaat wel altijd in overleg met het hoofd van de afdeling. Het is wel belangrijk dat u of uw familie of mantelzorger zelf voor het dier zorgen. En we vragen u om rekening te houden met medebewoners en medewerkers om overlast te voorkomen.
Elk appartement of zit-slaapkamer heeft een aansluiting voor de vaste telefoon. U kunt aan uw telefoonprovider vragen uw telefoonnummer te verhuizen naar uw nieuwe woning. De aansluit-, abonnements- en gesprekskosten betaalt u zelf.
Als u bij zorggroep Maas & Waal gaat wonen, geeft u zelf uw verhuizing door aan de gemeente van de woonlocatie. Vermeld daarbij ook uw appartement- of kamernummer.
Informeer ook andere organisaties zoals uw verzekeraar, bank en huisarts over uw nieuwe adres.
Dat kan zeker. U kunt uw familie en vrienden ontvangen in uw zit-slaapkamer of appartement. Of u kunt uw gasten ontvangen in een aparte ruimte. U kunt ook gebak, hapjes en drank bestellen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag ernaar bij de gastvrouw. U kunt bij haar ook de ruimte en catering reserveren.
Wachtlijst
Helaas is er voor iedere woonlocatie een wachtlijst. De vraag naar zorg is groot en we hebben een beperkt aantal plekken beschikbaar. Wij kunnen u niet van tevoren zeggen hoe lang u moet wachten. Wilt u weten wat voor uw situatie geldt? Neem dan contact op met onze zorgbemiddelaars. U bereikt de zorgbemiddelaars via de klantenservice.
Zorg krijgen terwijl u wacht
Tot er plek is, kijken wij samen met u wat u nodig heeft in de periode van het wachten. Dit is bijvoorbeeld extra zorg thuis of dagbehandeling en dagbegeleiding bij zorggroep Maas & Waal.
Helaas is dat lastig aan te geven. Dit verandert continu. Onze zorgbemiddelaars kunnen hier meer over vertellen. Zij zijn bereikbaar via de klantenservice.
Wijkverpleging
Zorggroep Maas & Waal is aangesloten bij Zorg in mijn Wijk. Dit is een centraal loket voor het aanvragen van wijkverpleging in de regio Nijmegen. De medewerkers van dit loket pakken uw aanvraag op. Ze schakelen de juiste organisatie en de juiste professional in die ermee aan de slag gaan. Wij bieden wijkverpleging in de gemeenten West Maas en Waal, Druten en Beuningen.
Wilt u graag wijkverpleging van zorggroep Maas & Waal? Geef dit door in het online aanvraagformulier.
Het aanvragen van hulp bij het huishouden gaat meestal via uw gemeente. De gemeente waar u woont, biedt huishoudelijke hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Wilt u huishoudelijke hulp van zorggroep Maas & Waal? Geef dit door bij uw aanvraag bij de gemeente.
Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan informeert de gemeente ons en nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Houd er rekening mee dat de goedkeuring van uw aanvraag enkele weken kan duren.
Wachttijd
Door het tekort aan medewerkers in de zorg, kan het voorkomen dat we uw aanvraag niet direct kunnen oppakken. U komt dan op een wachtlijst. Wij proberen u alsnog zo snel mogelijk te helpen.
Wilt u een zorgmoment afzeggen of verzetten?
- Geef dit door aan uw verzorgende.
- Of bel op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur met onze klantenservice via 0487 599 666. Dan geven zij het door aan het juiste team.
- Buiten deze tijden vult u dit formulier in om een zorgmomentzeggen of te verzetten.
Hulpmiddelen
Hulpmiddelen zoals een scootmobiel, rolstoel, douchetoel of woningaanpassing kunt aanvragen via uw gemeente (Wmo) of zorgverzekeraar. Zorggroep Maas & Waal heeft geen uitleenpunt voor hulpmiddelen. Via Medipoint kunt u online of via een winkel hulpmiddelen kopen of lenen.
Wijkverpleegkundige
Onze wijkverpleegkundigen adviseren u graag over het gebruik van hulpmiddelen. En ondersteunen u bij het gebruik ervan. Voorbeelden van hulpmiddelen die onze wijkverpleegkundigen regelmatig inzetten zijn: zorgassistent Tessa, een aantrek- en uittrekhulp voor steunkousen of een oogdruppelbril.
Personenalarmering
Personenalarmering kunt u rechtstreek aanvragen bij FocusCura. Dit kan via de website of telefonisch. Bij uw aanvraag worden persoonlijke en medische gegevens van u gevraagd. Dit is nodig voor een juiste afhandeling van een alarmoproep.
Cliëntportaal
Bent u gebruiker van het Cliëntportaal en heeft u een inlogaccount?
Heeft u het Cliëntportaal nog niet eerder gebruikt? Lees dan op de pagina Cliëntportaal hoe u toegang tot het Cliëntportaal aanvraagt.
Mantelzorg
Nee, wanneer uw naaste verhuist naar het verpleeghuis willen we alles zoveel mogelijk voortzetten zoals het was. Als mantelzorger mag u alles blijven doen wat u al deed.
Op onze pagina Mantelzorgers leest u waar u het mantelzorgcompliment kunt aanvragen.
Ondersteuning zonder fouten bestaat niet. Het is belangrijk om niet te veel te denken vanuit aansprakelijkheden. Handel daarom niet vanuit angst voor mogelijke aansprakelijkheid. Het belang van de mensen die hulp nodig hebben staat altijd voorop. Het is wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over mogelijke risico’s. We willen zeker niet alles tot in detail regelen, maar wel zorgvuldig afwegen of eventuele risico’s acceptabel zijn en of ze te beperken zijn.
Als mantelzorger bent u belangrijk voor de persoon voor wie u zorg draagt, en deze persoon is ook belangrijk voor u. U kent elkaar vaak al heel lang. Zorgen voor de ander geeft in verreweg de meeste gevallen veel voldoening. Het is ook niet bepaald een keuze, het overkomt u gewoon.
Bespreek dit met de wijkverpleegkundige als uw naaste nog thuis woont, of met de Eerstverantwoordelijke verzorgende (EVV) en/of de Welzijnsbegeleider als uw naaste in het verpleeghuis woont.
Ga samen na wat er (tijdelijk) moet veranderen. Wat kan nog wel gedaan worden en wat (tijdelijk) niet meer?
Volgens de wet mag een mantelzorger alles doen. Uiteraard moet uw naaste dit goed vinden. En ook is het belangrijk dat wat u doet, veilig is. Daarom geeft de wet professionals de opdracht om, wanneer ze iets onveiligs zien, dit met u te bespreken.
Mantelzorgers, familie en kennissen nemen in de thuissituatie als vanzelfsprekend de taken op zich die zich voordoen. Wanneer dat (echt) nodig is kan een professional, bijvoorbeeld iemand van de huishoudelijke ondersteuning of iemand van de wijkverpleging, een deel van de taken overnemen.
Ook wanneer uw naaste in een verpleeghuis gaat wonen mag u volgens de wet alles blijven doen wat u al deed. In de basisafspraken Samen Zorgen van zMW staat wat wij van u vragen.
Als mantelzorger bent u zelf verantwoordelijk. Zowel thuis als in een verpleeghuis bent u verantwoordelijk voor de zorg die u biedt. Deze zorg vindt plaats in jullie onderlinge relatie. Mocht er iets misgaan dan wordt u hierop niet aangesproken.
Samen met medewerkers gaat u na hoe u taken die u op zich neemt, veilig voor jullie beiden kunt uitvoeren. Daarom is het belangrijk om samen met de wijkverpleegkundige of EVV goed te kijken naar wat u wel en niet kunt.
Nee, onder mantelzorgers verstaan we ook vrienden, buren, clubgenoten, sportmaatjes, (ex) collega’s, enzovoort. Er is geen familierelatie nodig om mantelzorger voor iemand te zijn.
Zolang het mogelijk is, neemt uw naaste zelf deze regie op zich. Waar nodig samen met een mantelzorger die de rol van eerste contactpersoon vervult. Om het samenwerken met leden van het netwerkt te ondersteunen, zijn vele digitale mogelijkheden op de markt. De meest eenvoudige is bijvoorbeeld een groep in WhatsApp.
In de thuissituatie kan een wijkverpleegkundige, een zorgtrajectbegeleider betrokken zijn bij het netwerk. In het verpleeghuis zijn dat de Eerstverantwoordelijke verzorgende (EVV) en de welzijnsbegeleider. Zij doen niet mee aan een Whatsapp groep. Zij onderhouden de contacten met degene die zorg nodig heeft en de eerste contactpersoon.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft haar visie op mantelzorgers op haar website gepubliceerd.
Wanneer uw naaste thuis woont, wordt ervan uitgegaan dat deze zorg en ondersteuning in principe door de omgeving wordt gegeven. Dit wordt dan Gebruikelijke Zorg genoemd.
Woont uw naaste in een verpleeghuis?
Ook in de wet Langdurige Zorg staan ‘verplichte’ taken opgenomen. Bij zorggroep Maas & Waal zijn deze beschreven in de Basisafspraken Samen Zorgen.
Daarnaast zijn er andere belangrijke taken en activiteiten waarover afspraken gemaakt worden over wie wat doet en hoe het bijdraagt aan het welbevinden van degene die zorg nodig heeft.
Ja, dat kan. Er is een beperkt aantal logeerbedden beschikbaar, die we op de kamer van uw naaste kunnen zetten. Kijk samen met de Eerstverantwoordelijke verzorgende (EVV) of Welzijnsbegeleider wanneer een logeerbed beschikbaar is. Mocht u tijdens de eerste periode na de verhuizing willen logeren dan zou dat heel fijn zijn. Bespreek het gerust.
Ja, dat mag zeker. Uiteraard moet deze persoon en/of zijn vertegenwoordiger dat goed vinden. U móet natuurlijk niks. Als u het ongemakkelijk vindt of twijfelt of u dit wel kunt, dan mag u altijd nee zeggen.