Veelgestelde vragen

Algemeen

Heeft u buiten de openingstijden van onze klantenservice een dringende vraag die niet kan wachten tot de volgende werkdag? Bel dan ook naar het telefoonnummer van de klantenservice. U wordt altijd te woord gestaan.

U bent overdag en in de avond van harte welkom om uw familielid of bekende te bezoeken. Er zijn geen vaste bezoekmomenten.

Heeft u interesse in een woning van St. Jan? U kunt zich inschrijven voor een woning bij FIT Vastgoedbeheer. Ga naar de website van Stichting St. Jan voor meer informatie en inschrijven.

U kunt overal in onze locaties gebruikmaken van gratis Wifi. Ook handig voor uw bezoek. Vraag het wachtwoord bij de gastvrouw/receptie of een zorgmedewerker.

Op de contactpagina ziet u onderaan de adressen van onze locaties.

Wilt u dat meer familieleden of vrienden een tag krijgen? Dat kan. U of uw eerste contactpersoon kan de extra tag aanvragen bij de gastvrouw/receptie. De tag kost € 20. Houd er rekening mee dat het een aantal dagen duurt voordat u de tag in ontvangst kunt nemen.

Na het beëindigen van de zorgovereenkomst levert u alle tags weer bij ons in. U krijgt het bedrag van € 20 niet terug.

Tag kwijt?
Als u de tag kwijt bent, kunt u een nieuwe tag aanvragen bij de gastvrouw/receptie. U betaalt € 20 voor een nieuwe tag. Dit bedrag krijgt u niet terug bij het inleveren van de tags.

Op onze pagina Mantelzorg leest u waar u het mantelzorgcompliment kunt aanvragen.

Naar pagina Mantelzorg

Wat leuk dat u interesse hebt om vrijwilliger te worden bij zorggroep Maas & Waal. U kunt contact opnemen met Diana van Olderen, Coördinator Vrijwilligers. Zij is bereikbaar via de klantenservice.

Lees meer over vrijwilligers

U kunt bellen met de klantenservice om een afspraak te maken met een behandelaar of therapeut. Deze behandelaar of therapeut kan bij u thuis langskomen of u komt naar een van onze behandellocaties.

Lees meer over behandeling thuis of op locatie

Via het Cliëntportaal kunt u online uw cliëntdossier bekijken.

Zorggroep Maas & Waal heeft een cliëntvertrouwenspersoon voor alle cliënten. Dat is Ineke Salet. U kunt met haar praten als u niet tevreden bent of een klacht hebt. Zij luistert en helpt u bij het zoeken naar een oplossing.

Wilt u contact met Ineke Salet?
U kunt haar rechtstreeks bereiken op 06 22 20 73 44.

Of laat een terugbelverzoek achter bij de receptie van de locatie. Dan belt de cliëntvertrouwenspersoon u binnen enkele werkdagen voor het maken van een afspraak.

Cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang
Heeft u vragen of een klacht over onvrijwillige zorg? Dan kan een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang u helpen. De cliëntvertrouwenspersoon geeft informatie over uw en onze rechten en plichten bij de inzet van onvrijwillige zorg. Ook kan de cliëntvertrouwenspersoon u helpen met het bespreekbaar maken van uw ongenoegen of het indienen van een klacht.

Cliëntvertrouwenspersoon van Adviespunt Zorgbelang
Lisanne Reijnen
Telefoon: 06 30 40 36 21
E-mail: lisannereijnen@zorgbelangcvp.nl

Wilt u samen met uw familielid of bekende een ritje op de duo-fiets maken? Nadat u een instructie hebt gehad, kunt u de duofiets reserveren bij de gastvrouw van de woonlocatie. Voor de instructie en meer informatie kunt u ook terecht bij de gastvrouw.

Wonen met zorg

Om in een van onze woonlocaties te wonen, heeft u een Wlz (Wet langdurige zorg) indicatie nodig. Op basis van deze indicatie en uw zorgvraag kijken onze zorgbemiddelaars graag samen met u naar een geschikte plek met de best passende zorg. De zorgbemiddelaars zijn bereikbaar via de klantenservice.

Lees meer over aanmelden wonen met zorg

Als u de sfeer wilt proeven in een van onze locaties, kunt u bij de meeste locaties terecht in het restaurant voor een kop koffie of thee met iets lekkers. Staat u op de wachtlijst en wilt u een keer komen kijken? Neem dan contact op met onze zorgbemiddelaars voor een rondleiding. Zij zijn bereikbaar via de klantenservice.

Ook kunt u alvast een kijkje nemen op de locatiepagina’s.

Gaat u bij zorggroep Maas & Waal wonen? Dan worden de meeste kosten voor zorg en verblijf vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt hiervoor wel een eigen bijdrage. Hoeveel dit is, hangt af van uw inkomen, vermogen, leeftijd, huishouden en zorg. Het CAK stelt uw eigen bijdrage vast en schrijft het bedrag van uw rekening. Op de website van het CAK, kunt u uw eigen bijdrage berekenen.

Kosten voor aanvullende diensten en voorzieningen
Voor sommige aanvullende diensten en voorzieningen betaalt u wel zelf. Denk aan een tv-abonnement of de wasserij.

In onze Wegwijzer wonen vindt u bij ‘Geldzaken’ alle informatie over verzekeringen.

Naar Wegwijzer wonen

Het is mogelijk om uw huisdier mee te nemen. Dit gaat wel altijd in overleg met het hoofd van de afdeling. Het is wel belangrijk dat u of uw familie of mantelzorger zelf voor het dier zorgen. En we vragen u om rekening te houden met medebewoners en medewerkers om overlast te voorkomen.

Dat kan zeker. U kunt uw familie en vrienden ontvangen in uw zit-slaapkamer of appartement. Of u kunt uw gasten ontvangen in een aparte ruimte. U kunt ook gebak, hapjes en drank bestellen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag ernaar bij de gastvrouw. U kunt bij haar ook de ruimte en catering reserveren.

Elk appartement of zit-slaapkamer heeft een aansluiting voor de vaste telefoon. U kunt aan uw telefoonprovider vragen uw telefoonnummer te verhuizen naar uw nieuwe woning. De aansluit-, abonnements- en gesprekskosten betaalt u zelf.

Wachtlijst

Helaas is er voor iedere woonlocatie een wachtlijst. De vraag naar zorg is groot en we hebben een beperkt aantal plekken beschikbaar. Wij kunnen u niet van tevoren zeggen hoe lang u moet wachten. Wilt u weten wat voor uw situatie geldt? Neem dan contact op met onze zorgbemiddelaars. U bereikt de zorgbemiddelaars via de klantenservice.

Zorg krijgen terwijl u wacht
Tot er plek is, kijken wij samen met u wat u nodig heeft in de periode van het wachten. Dit is bijvoorbeeld extra zorg thuis of dagbehandeling en dagbegeleiding bij zorggroep Maas & Waal.

Helaas is dat lastig aan te geven. Dit verandert continu. Onze zorgbemiddelaars kunnen hier meer over vertellen. Zij zijn bereikbaar via de klantenservice.

Thuiszorg

Zorggroep Maas & Waal is aangesloten bij Zorg in mijn Wijk. Dit is een centraal loket voor het aanvragen van wijkverpleging in de regio Nijmegen. De medewerkers van dit loket pakken uw aanvraag op. Ze schakelen de juiste organisatie en de juiste professional in die ermee aan de slag gaan. Wij bieden wijkverpleging in de gemeenten West Maas en Waal, Druten en Beuningen.

Wilt u graag wijkverpleging van zorggroep Maas & Waal? Geef dit door in het online aanvraagformulier.

Het aanvragen van hulp bij het huishouden gaat meestal via uw gemeente. De gemeente waar u woont, biedt huishoudelijke hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Wilt u huishoudelijke hulp van zorggroep Maas & Waal? Geef dit door bij uw aanvraag bij de gemeente.

Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan informeert de gemeente ons en nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Houd er rekening mee dat de goedkeuring van uw aanvraag enkele weken kan duren.

Wachttijd
Door het tekort aan medewerkers in de zorg, kan het voorkomen dat we uw aanvraag niet direct kunnen oppakken. U komt dan op een wachtlijst. Wij proberen u alsnog zo snel mogelijk te helpen.

Bent u op het afgesproken tijdstip verhinderd en wilt u een zorgmoment afzeggen of verzetten? Geef dit door aan uw verzorgende of uw huishoudelijke hulp. Of bel met onze klantenservice. Dan geven zij het door aan het juiste team.

Hulpmiddelen

Hulpmiddelen zoals een scootmobiel, rolstoel, douchetoel of woningaanpassing kunt aanvragen via uw gemeente (Wmo) of zorgverzekeraar. Zorggroep Maas & Waal heeft geen uitleenpunt voor hulpmiddelen. Via Medipoint kunt u online of via een winkel hulpmiddelen kopen of lenen.

Wijkverpleegkundige
Onze wijkverpleegkundigen adviseren u graag over het gebruik van hulpmiddelen. En ondersteunen u bij het gebruik ervan. Voorbeelden van hulpmiddelen die onze wijkverpleegkundigen regelmatig inzetten zijn: zorgassistent Tessa, een aantrek- en uittrekhulp voor steunkousen of een oogdruppelbril.

Lees meer over hulpmiddelen

Personenalarmering

Personenalarmering kunt u rechtstreek aanvragen bij FocusCura. Dit kan via de website of telefonisch. Bij uw aanvraag worden persoonlijke en medische gegevens van u gevraagd. Dit is nodig voor een juiste afhandeling van een alarmoproep.

Naar FocusCura

Lees meer over personenalarmering