Zorgdomotica bij revalidatie

Om het leven van u en andere revalidanten zo veilig mogelijk te maken, gebruiken wij zorgdomotica op de afdeling. Denk aan: een tablet om te communiceren met zorgmedewerkers, een alarmknop of bewegingssensoren. Wij leggen u graag uit hoe wij zorgdomotica inzetten en met welk uitgangspunt.

Zorgdomotica is voor de zorg, door de zorg

Zorgdomotica maakt het mogelijk voor u als revalidant om zorgmedewerkers te alarmeren en met
hen te communiceren. Het systeem zorgt ervoor dat de juiste zorgvraag bij de zorgmedewerker
terechtkomt. Zo kunnen wij effectiever en meer mensgericht werken.

Geen eenzijdige alarmeringen meer, maar een specifieke zorgoproep en de mogelijkheid tot
contact tussen revalidanten en zorgmedewerkers. Zorgdomotica helpt u om zelf de
regie te behouden en zorgt voor uw veiligheid, terwijl het ook de werkdruk van zorgmedewerkers
vermindert.

Niks, tenzij…

We zetten zorgdomotica pas in wanneer dit echt noodzakelijk is. Dit hangt af van de
situatie en van u als revalidant. Dit uitgangspunt sluit ook aan bij de Wet zorg en dwang (Wzd).
Zorgdomotica kan namelijk onder onvrijwillige zorg vallen. Wij bespreken en beoordelen elke
situatie vanuit verschillende disciplines en leggen het genomen besluit vast in het cliëntdossier.

Een belangrijke voorwaarde voor de inzet van een alarmknop is dat u als revalidant begrijpt dat een alarmknop geen serviceknop is. De alarmknop mag u alleen gebruiken als er daadwerkelijk een situatie is waarbij onze hulp direct nodig is. Een alarm is écht een alarm. Hiermee geven we onze revalidanten eigen regie en verminderen we de druk op onze zorgmedewerkers.

Evaluatie

We evalueren regelmatig of het gebruik van zorgdomotica nog nodig is. Als we oordelen dat dit niet meer nodig is, halen we het weg. Ook deze evaluatie doen we vanuit verschillende disciplines en de uitkomst leggen we vast in het cliëntdossier.

Alarm = alarm

Bij actieve alarmering, wanneer u zelf op de alarmknop drukt, volgt altijd direct een
alarmbericht. Daarnaast kunnen we passieve alarmering inzetten. Denk aan een bedsensor of
bewegingsmelder. Deze passieve alarmering zetten we alleen aan als er een risicovolle situatie is voor u of voor uw omgeving.

Reactie op alarmen

Wij doen ons uiterste best om elk ontvangen alarmbericht zo goed mogelijk op te volgen. Door
naar u toe te gaan of contact met u te maken via de spreek-luisterverbinding. Het kan voorkomen dat de zorgmedewerkers niet onmiddellijk kunnen reageren. Bijvoorbeeld omdat zij al bezig zijn met een andere revalidant. Reactietijden kunnen wij niet garanderen. Daar zijn wij graag open en eerlijk over. Naar elkaar, naar u en andere revalidanten en naar wettelijk vertegenwoordigers.

Vallen kunnen we niet voorkomen

Waar we ook graag duidelijk over willen zijn, is dat we vallen niet kunnen voorkomen. Ook niet
met de inzet van zorgdomotica, zoals een bedsensor of bewegingsmelder. We kunnen er met
zorgdomotica wel voor zorgen dat áls u bent gevallen wij u sneller opmerken. Bij
revalidanten met een verhoogd valrisico nemen we de inzet van een bedsensor of
bewegingsmelder mee in de overwegingen. Als het alarm gaat, wil dat niet direct zeggen dat een
revalidant is gevallen, maar we gaan op dat moment wel even kijken of alles goed gaat.

Nachtzorg

Nachtrondes worden niet standaard fysiek uitgevoerd. Met zorgdomotica zijn we in staat om
nachtrondes ook digitaal en op afstand te doen. Ook hiervoor geldt dat we dit niet standaard
doen, maar alleen als dit nodig is.

Wij vinden het prima als u in de nacht uit bed gaat en bijvoorbeeld over de gang wandelt. Slapen is geen verplichting of doel, maar we houden wel uw welzijn in de gaten. En behoudt u eigen regie en autonomie.