De landelijke branchevereniging ActiZ heeft de Algemene Voorwaarden opgesteld. Samen met zorgorganisaties zoals Zorgthuisnl en consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond, LOC Waardevolle zorg en Patiëntenfederatie Nederland.
Algemene module
Het zorgplan
Wat is het zorgplan? Wanneer maken we een zorgplan en wat staat er allemaal in?
Het zorgdossier
Wat is het? Wat staat erin? Hoe lang mogen wij het zorgdossier bewaren? Met wie mag zorggroep Maas & Waal de zorg/medische informatie zonder toestemming delen en wanneer hebben we wél toestemming nodig?
De informatie die u als cliënt moet ontvangen
Welke informatie moeten wij altijd aan cliënten geven?
Gegevens delen
Wat moet zorggroep Maas & Waal doen als we gegevens van u als cliënt willen delen? Bijvoorbeeld voor (wetenschappelijk) onderzoek en opleidingen.
De verplichtingen die u als cliënt heeft
Bijvoorbeeld dat u zich als cliënt…
- …onthoudt van schadelijk gedrag naar medewerkers, medebewoners en vrijwilligers.
- …niet zonder toestemming van (de medewerkers en vrijwilligers van) zorggroep Maas & Waal beeld- (camerabeelden/foto’s) of geluidsopnames mag maken.
- …naar redelijkheid meewerkt aan de zorgverlening zodat onze medewerkers kunnen werken volgens de regels van arbeidsomstandigheden, zoals veiligheid, gezondheid en hygiëne.
Het einde van de zorg
Hoe kunt u als cliënt de zorgverlening beëindigen? Maar ook aan welke voorwaarden moet zorggroep Maas & Waal voldoen als we de zorg willen beëindigen.
Bijzondere modules
In deze modules vindt u informatie over de verschillende vormen van zorg (bijvoorbeeld verpleeghuiszorg mét of zonder behandeling, wijkzorg of geriatrische revalidatiezorg) mét de daarbij behorende financieringsstroom.
Algemene module
1.1 Op wie zijn de algemene voorwaarden van toepassing?
De algemene voorwaarden in deze module(s) zijn van toepassing op de overeenkomst tussen u en
ons vanaf het moment dat u ons aanbod van de te leveren zorg heeft aanvaard.
De algemene voorwaarden zijn niet van toepassing:
a. bij onvrijwillige opname en verblijf van de cliënt. Onder een onvrijwillige opname en verblijf
verstaan wij een opname en verblijf op basis van een inbewaringstelling of een rechterlijke
machtiging zoals bedoeld in de Wet zorg en dwang;
b. op de overeenkomst met cliënt die maatschappelijke ondersteuning van ons ontvangt;
c. op de overeenkomst met cliënt die met een persoonsgebonden budget zorg of
maatschappelijke ondersteuning bij ons inkoopt.
De wettelijke regelingen gaan altijd voor op de algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden
in deze module(s) geven niet een complete weergave van de wettelijke regelingen.
1.2 Wie zijn ‘u’ en ‘wij/ons’ in de algemene voorwaarden?
In de module(s) van de algemene voorwaarden gaat het over ‘u’ en over ‘wij/ons’.
~ Met ‘u’ wordt degene bedoeld aan wie wij zorg verlenen en diens vertegenwoordiger (dat is degene die namens hem/haar beslissingen kan nemen als hij/zij dat zelf niet meer kan).
~ Met ‘wij/ons’ wordt de zorgaanbieder bedoeld.
1.3 Wie kunnen de algemene voorwaarden wijzigen?
De algemene voorwaarden in deze module(s) kunnen slechts gewijzigd worden:
~ bij gewijzigde wet- en regelgeving door ActiZ en Zorgthuisnl gezamenlijk, als een wijziging
noodzakelijk is door wijzigingen in wet- of regelgeving.
~ Een wijziging van de algemene voorwaarden die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging van wet- of regelgeving of uit het contract tussen zorgaanbieder en financier, treedt in werking
op het moment waarop de wijziging van wet- of regelgeving of uit het contract tussen
zorgaanbieder en financier in werking treedt. Van zo’n wijziging kunnen wij u ook achteraf
informeren; of
~ in alle overige gevallen door ons, na instemming van de cliëntenraad. Wij informeren u tijdig
over een wijziging van de algemene voorwaarden. Daarbij geven wij aan wanneer de
wijziging in werking treedt.
2.1 Welke verplichtingen hebben wij?
Wij informeren u over de voorgestelde zorgverlening. Daarnaast zullen wij , zo nodig en tijdig, hierover met u overleggen zodat wij samen beslissen over passende zorgverlening en u toestemming
kan verlenen.
2.2 Wat is het (digitaal) zorgplan en hoe komt het tot stand?
Het (digitaal) zorgplan is een (digitaal) document dat bij de start van onze zorgverlening in overleg
met u wordt opgesteld. In het (digitaal) zorgplan worden de afspraken over de uitvoering van de
zorgverlening en de uitkomsten van de zorgplanbespreking vastgelegd. In het (digitaal) zorgplan
sluiten wij zoveel mogelijk aan bij uw wensen en mogelijkheden. De zorgverlening die wij geven is
beperkt tot de indicatie die u heeft. Als u aanvullende zorg wenst, dan kunt u dat met ons bespreken.
Mogelijk kunnen wij dat bieden tegen extra betaling.
2.3 Wat gebeurt er als wij het met elkaar niet eens worden of als u niet kunt of wilt overleggen
over het (digitaal) zorgplan?
Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het (digitaal) zorgplan. Wij houden bij het
vastleggen, de evaluatie of actualisering van het (digitaal) zorgplan zoveel mogelijk rekening met uw
wensen, voorkeuren, mogelijkheden en beperkingen. Als dat toch niet lukt of als u geen
toestemming geeft voor (delen van) onze zorgverlening/behandeling, dan wordt dat in het (digitaal)
zorgplan vermeld. Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om ernstig
nadeel voor u te voorkomen.