Berichten van binnen: medewerkers van De Hulsen
“Wij zijn net iets eerder gesloten dan de andere locaties van zorggroep Maas & Waal”, vertelt Antoinette van Steenveldt, teamleidster in De Hulsen. “Wij zijn daarin meegegaan met Iriszorg bij wie we in het pand zitten. Zij hadden zieken. Toen is de deur naar onze afdeling ook dichtgegaan. Daarmee zijn wij geïsoleerd van het andere deel van het gebouw en moeten wij buitenom om binnen te komen. Dat geldt ook voor de was en het vuilnis. Alles wordt buiten de voor de deur gezet en daar wordt het opgehaald.”
“De mensen die hier wonen* ontvangen over het algemeen heel weinig bezoek”, vult Francien Willems, activiteitenbegeleidster binnen de Hulsen, aan. “Wel gaat onze doelgroep graag naar buiten. We adviseren alleen nu om dat niet te doen. Het gaat om heel kwetsbare cliënten met longemfyseem, COPD en andere longziekten die extra risicovol zijn voor het coronavirus. Verder is de dagbesteding van Iriszorg vervallen en daarmee is hun wereldje heel klein geworden.”
Er wordt daarom meer tijd geïnvesteerd in een-op-eenaandacht. “Dat is nodig om de rust te bewaren”, vertelt Antoinette. “De bewoners hier zijn erg gehecht aan hun eigen plekje: dat is hun kamer en hun plekje aan tafel. Dat eigen plekje aan tafel is er niet meer omdat iedereen 1,5 meter uit elkaar moet zitten. We hebben de zestien bewoners daarom opgedeeld in twee groepen. De ene groep eet in de huiskamer, de ander in de eetkamer.”
“Als team hebben we gekeken hoe we dat het beste konden doen, hoe we de impact op de bewoners zo klein mogelijk konden houden. Ik merk dat we elkaar goed steunen in deze tijd. Iedereen is bereid om iets extra’s te doen. Mensen die vakantie hebben laten me weten dat ik ze altijd mag bellen als we de planning niet rond krijgen. De bereidwilligheid is groot binnen het team.”
“We hebben elkaar ook hard nodig”, zegt Francien. “De bewoners hier hebben meestal geen familie. Alles wat geregeld moet worden komt bij ons terecht. Dat zorgt voor extra druk. Aan de andere kant hebben wij zelf ook gezinnen, sommigen baart dat wel zorgen. Hoewel er nog geen coronabesmetting op de afdeling is, gaan alle gesprekken over corona. Je bent er de hele dag mee bezig.” Antoinette: “Het is dan ook mooi om te zien dat we er als team voor elkaar zijn. Niet alleen tijdens het werk maar ook ’s avonds zie je dat er nog van alles persoonlijk naar elkaar wordt gecommuniceerd via de app.”

Direct contact over wonen en zorg?
Onze klantenservice helpt u graag
(0487) 59 96 66
bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur
Klantenservice@zmw.nl
Contactformulier
Nieuws en berichten
-
13 mei 2023
Het regent bij zMW!
Gisteren, 12 mei, was het De Dag van de #Zorg, maar al de hele week stond in het teken van deze dag. Collega's kregen van hun leidinggevenden een cadeaudoos, met een zMW-paraplu, een kaart met een cadeaubon, en een doosje #complimenten. Lees meer >