20 mrt 2020

All You Need Is Love op bezoek bij bewoonster St. Elisabeth

Donderdagmiddag kwart voor vijf kreeg mevrouw Nellie van Summeren, bewoonster van Elsenburcht 3 in St. Elisabeth, de verrassing van haar leven: All You Need Is Love stond voor de deur. Letterlijk. Met een videoboodschap van haar kleindochter Yfke uit Doetinchem en… beelden van haar tiende achterkleinkind Nox.

In contact brengen
Nox werd op 21 februari geboren. Toen zijn moeder Yfke hem aan haar oma wilde laten zien, was dat vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus niet meer mogelijk. En dus nam zij een filmpje op waarin zij samen met haar moeder haar pasgeboren zoon aan haar oma voorstelt. De videoboodschap werd geselecteerd voor de uitzending van het tv-programma All You Need Is Love van Robert ten Brink. Komende zaterdag (20.22 uur bij RTL4) zal de uitzending vanwege de coronapandemie helemaal in het teken staan van alternatieve manieren om dierbaren met elkaar in contact te brengen.

Uitschuifbaar videoscherm
De videoboodschap persoonlijk laten zien in St. Elisabeth was niet mogelijk vanwege de toegangsbeperkingen. Maar dat was ook niet nodig. Op de parkeerplaats werd een All You Need Is Love-videowagen voorgereden met een levensgroot uitschuifbaar scherm. Daardoor kon mevrouw Van Summeren, bijgestaan door haar zoon Jan, vanuit het raam van de huiskamer van Elsenburcht 3 de videoboodschap heel goed zien.

All You Need is

Overweldigende ervaring
Na afloop van het filmpje was ze nogal beduusd. “Het was een overweldigende ervaring voor haar”, vertelde haar zoon even later. “Ze was onder de indruk dat dit allemaal mogelijk is.” De bezoekbeperking is een hard gelag voor de bewoners van de zorglocaties. “We hebben een heel grote familie”, vertelt zoon Jan van Summeren. “Dus het is nu wel heel stil. Maar mijn moeder doorstaat het goed.”

In het grootste geheim
De verrassing is in het grootste geheim voorbereid, vertelt Thea van Kraaij van zorggroep Maas & Waal. “We wilden koste wat kost voorkomen dat er een grote toeloop van belangstellenden uit de buurt zou ontstaan. Dat kunnen we ons in deze tijden van het coronavirus natuurlijk niet permitteren. Daarom is alles stilgehouden. Zelfs onze medewerkers wisten van niets.”

Hartverwarmend
En dat heeft fantastisch uitgepakt. Toch hoopt Thea niet dat de Zorggroep op dit moment overstelpt wordt met soortgelijke verzoeken. “We vinden het hartverwarmend hoe betrokken de samenleving bij de zorg is. Dat doet met name onze medewerkers maar ook onze organisatie ongelofelijk goed. Deze dagen hebben we echter onze handen vol aan het zo goed mogelijk organiseren van de consequenties van de sluiting van onze zorglocaties voor bezoek. Initiatieven om contact te onderhouden of maken met de bewoners van onze zorglocaties juichen we van harte toe. Alleen zien we ze wel graag verspreid over de tijd – we verwachten namelijk dat deze situatie nog wel even zal voortduren. Ook is het van belang dat de coördinatie in één hand ligt zodat we als zMW met maar één persoon hoeven te overleggen. Op die manier kunnen wij ons focussen op de zorg voor deze kwetsbare ouderen in een zeer uitdagende tijd.”

 

Zelf een initiatief?
Heeft u een initiatief om het welzijn van ouderen binnen zorggroep Maas & Waal te bevorderen gedurende de sluiting van onze zorglocaties of daarna? Stuurt u dan een mail aan Klantservice (klantenservice@zmw.nl) met uw persoonlijke gegevens en een korte beschrijving van uw initiatief. Dan nemen we contact met u op. Verwacht u echter niet direct een reactie maar gunt u ons in deze uitzonderlijke omstandigheden wat tijd.  

Op https://www.gelderlander.nl/west-maas-en-waal/ontroerend-oma-nellie-95-kan-achterkleinkind-eindelijk-op-groot-scherm-zien-met-dank-aan-robert-ten-brink~a75d60a6/ is een filmpje van de verrassing in St. Elisabeth te zien.

 

Direct contact over wonen en zorg?

Onze klantenservice helpt u graag

(0487) 59 96 66
bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur Klantenservice@zmw.nl Contactformulier

Nieuws en berichten